Efektem dużej inwestycji na stacji Gliwice Łabędy będzie lepszy dostęp do kolei dla mieszkańców. Usprawnią się przewozy towarowe w aglomeracji gliwickiej. Prace kolejowe i miejskie są zaawansowane, a od 1 września przewidziano zmiany w komunikacji. Inwestycja realizowana przez PLK SA ma wartość 583 mln zł ze środków budżetowych.
PLK SA realizują zaawansowane
prace na stacji Gliwice Łabędy oraz na linii kolejowej w stronę Pyskowic. Prowadzone są roboty torowe i sieciowe, montowane są nowe rozjazdy. PKP PLK budują obiekty inżynieryjne, które umożliwią bezkolizyjne skrzyżowanie ruchu drogowego i kolejowego. Powstaje nowa nastawnia wyposażona w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Między stacjami Gliwice Łabędy a Gliwice Port układany jest nowy, zelektryfikowany tor. Prace są prowadzone przy utrzymanym ruchu pociągów.
Przejazd zamknięty. W przyszłości będzie wiaduktInwestycje, w zakresie kolejowym realizowanym przez PLK i drogowym prowadzonym przez Miasto Gliwice, wymagają ścisłej synchronizacji i współpracy. Z uwagi na szeroki zakres prac planowane są zmiany w komunikacji. Od 1 września br. w Łabędach obowiązuje nowy etap tymczasowej organizacji ruchu. Przejazd kolejowo-drogowy na przedłużeniu ul. Wolności został wyłączony z ruchu. Jest to niezbędne dla kontynuacji rozpoczętych prac związanych z budową nowych peronów stacji Gliwice Łabędy. Docelowo, zamiast przejazdu w poziomie szyn, powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie z nowym układem drogowym i rondem pod torami, dzięki czemu zwiększy się bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Skróci się czas przejazdu na drugą stronę torów bez konieczności oczekiwania przed zamkniętymi rogatkami.
Zmiany w komunikacji zostały uzgodnione z zarządcą dróg, miastem i policją. Dla kierowców przygotowano objazdy. Ruch pieszych będzie utrzymany. Informacje o zmianach w komunikacji miejskiej są dostępne na stronie ZTM.
Poprawi się dostęp do kolei dla mieszkańców gliwickich Łabęd
Po realizacji zadania stacja Gliwice Łabędy zostanie przystosowana do obsługi wszystkich podróżnych. Wyposażona będzie w trzy wygodne perony z wiatami, ławkami, oświetleniem i nagłośnieniem. Przebudowany zostanie wiadukt kolejowy przy ul. Staromiejskiej, z którego możliwe będzie dojście do peronu 1 na stacji Gliwice Łabędy, skąd odjeżdżają pociągi w stronę Katowic i Kędzierzyna-Koźla. Nowy wiadukt powstanie także nad ul. Strzelców Bytomskich. Obiekt zostanie połączony klatką schodową i windą z peronami 2 i 3, skąd można się dostać do Katowic, Pyskowic, Strzelec Opolskich i Opola. Stacja zostanie przystosowana także do obsługi dłuższych pociągów towarowych (do 750 m).
W ramach zadania jest planowana
budowa nowego przystanku Gliwice Kopernik w rejonie estakady Jana Heweliusza. Dzięki temu zwiększy się dostępność kolei dla mieszkańców aglomeracji gliwickiej. Dostęp do przystanku z estakady zapewnią schody i windy, co ułatwi podróżowanie osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Inwestycja przewiduje modernizację ok. 40 km torów i sieci trakcyjnej oraz 90 rozjazdów. Prace obejmą także komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Przyspieszenie do 160 km/hEfektem prac na stacji Gliwice Łabędy będzie lepszy dostęp do kolei dla mieszkańców. Zwiększy się komfort podróżowania pociągiem. Przejazd przez stację będzie odbywał się z wyższą prędkością – do 160 km/h dla pociągów pasażerskich i do 120 km/h dla towarowych. Sprawniejszy przewóz towarów umożliwi budowa nowego toru, który połączy stację Gliwice Łabędy ze stacją Gliwice Port z pominięciem stacji Gliwice. Projekt zwiększy rolę kolei jako ekologicznego transportu również w połączeniu z transportem rzecznym i morskim. Wyższy będzie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.
Gliwice Łabędy to ważna śląska stacja, przez którą przebiegają linie: z Katowic do Kędzierzyna Koźla (nr 137) oraz do Pyskowic (nr 135) i dalej do Strzelec Opolskich i Opola (linia 132), a także linia Gliwice – Gliwice Łabędy (nr 168). Przez Gliwice Łabędy przebiega międzynarodowy szlak kolejowy E30 łączący Niemcy, Polskę i Ukrainę.
W listopadzie 2023 r. podpisano umowę z wykonawcą prac budowlanych – firmą Trakcja SA. Wartość prac to 583 mln zł netto ze środków budżetowych. Projekt powstaje we współpracy z miastem Gliwice.
Zakończenie inwestycji jest planowane w 2028 r.